Čo je to Zeigarnikovej efekt ?
Tušíte správne, je to istý typ psychologického javu pomenovaný podľa svojho objaviteľa, litovskej psychologičky Blumy Zeigarnikovej. Dobre, poviete si. A prečo ma to má zaujímať? Pretože sa s ním stretávate denne, a ani o tom zrejme netušíte.
Poznáte to, keď sa vám zrazu vynorí v mysli tá zabudnutá letná odrhovačka z rádia, ktorú ste zakaždým preladili na inú stanicu, alebo zvučka otravnej reklamy, ktorú pochopiteľne vždy prepnete ? Tak to je presne ono. Alebo keď niečo robíte, a v polovici to musíte prerušiť, a vaša myseľ celý deň myslí na tú nedokončenú úlohu (okej, možno nie celý deň, hlavne ak sa to týka vašej práce, vtedy má mozog tendenciu sa jej vyhýbať. O tom si môžeme povedať nabudúce).
Tento jav Bluma Zeigarnik prvýkrát spozorovala v jednej rušnej viedenskej reštaurácii, kde si všimla, že čašníci si pamätali aj najmenšie detaily objednávok bez toho aby ich zapísali, ale keď sa po zaplatení vrátila pre nejakú zabudnutú vec, čašník, ktorý ju obsluhoval, ju už ani nespoznal. A čo nám teda z toho vyplýva ? Ukázalo sa , že si lepšie spomenieme na veci, ktoré nestihneme dokončiť.
Zeigarniková toto pozorovanie samozrejme chcela potvrdiť aj vedecky, takže urobila pokus. Počas experimentu požiadala účastníkov, aby vyriešili nejakú úlohu. Asi v polovici úlohy prerušili prácu polovici účastníkov a druhú polovicu nechali pracovať na úlohe bez prerušenia.
Dodatočné rozhovory s účastníkmi ukázali, že tí, ktorých prerušili, si oveľa lepšie pamätali detaily úlohy ako tí, ktorí to mohli dokončiť bez prerušenia. Tieto výsledky prakticky ukazujú, že prerušenie nejakej činnosti spôsobí, že človek si úlohu, informácie a okolnosti danej úlohy lepšie pamätá práve vďaka tomu prerušeniu.
Takže toto už je faktami podložený argument, ktorým sa môžete obhájiť v práci pred šéfom, keď vám povie, že dnes ste zase niečo nedokončili J.
Ako tento jav využiť?
Táto štúdia naznačuje, že prerušená úloha je silnou motiváciou. Máme predsa tendenciu dokončiť nedokončenú úlohu. Skrátka, chcete byť v kľude, a mať pocit dobre vykonanej práce. Zároveň je to ale nebezpečný jav, keďže náš mozog nie je najlepší sluha. Pamätať si možno úlohu budeme lepšie, ale nie je isté, že si na ňu spomenieme v najvhodnejšej chvíli. Ako teda Zeigarnikovej efekt najefektívnejšie využiť?
1. Nedokončenú úlohu naplánujte
Štúdie ukázali, že našu myseľ odbremení už aj to, keď si kroky k ukončeniu nejakej úlohy naplánujeme. Naozaj nechceme, aby sa nám myšlienky na danú úlohu vynárali vtedy, keď to vôbec nie je adekvátne, alebo keď s tým nič nevieme urobiť. Aj vám sa už stalo, že rôzne úlohy vás napadnú práve keď sa snažíte večer zaspať? Skúste tomu predísť a večer si spíšte vaše úlohy na druhý deň, alebo aj dlhodobejšie záväzky, ak ich nemáte zachytené.
2. K učivu sa vracajte po etapách
Zeigarnikovej efekt súvisí najmä s pamäťou. Keď niečo dokončíme (napríklad učenie), naša myseľ to považuje za dokončenú vec a uvoľňuje kapacitu pre iné, prebiehajúce výzvy. Toto samozrejme pred skúškou nie je ideálne. Je preto lepšie, ak štúdium nedokončíme a necháme to ako keby otvorené.
3. Pomôžte si pri prokrastinácii.
Ako sme hovorili, naša myseľ nemá rada nedokončené veci a snaží sa nás donútiť, aby sme ich čím skôr dokončili. Skúsme to teda využiť pri veciach, u ktorých najviac prokrastinujeme. Mali by sme sa preto donútiť, aby sme na úlohe len začali pracovať, akokoľvek krátko. Často sa nám potom stane, že tá nenávidená práca ani nie je taká otrasná, takže pokračujeme dlhšie, ako sme plánovali. Ak sa to ale nestane, Zeigarnikovej efekt nám bude pripomínať nedokončenú úlohu až kým ju nedokončíme.
V boji proti prokrastinácii nezabudnime ani na ďalšie užitočné zbrane.