Získajte čas pre vaše priority: Outsourcing (II.)

Outsourcing: ilustračný obrázok

V úvodnej časti témy v predchádzajúcom článku sme sa venovali tomu, aké máme možnosti aby sme sa zbavili niektorých svojich aktivít. Jednou z možností bol práve outsourcing alebo delegácia. V tomto článku teda rozoberieme na drobné práve túto záležitosť.

Na začiatok je vhodné pripomenúť si definície z predchádzajúceho článku. O delegovaní môžeme hovoriť v rámci našej organizácie, kým outsourcing znamená zakúpenie danej služby alebo aktivity u externého dodávateľa.

Vhodné aktivity na outsourcing sa líšia v závislosti od toho o aký subjekt sa jedná. Chcel by som sa pozrieť na tento fenomén z troch perspektív: jednak z pohľadu firiem a organizácií, potom z pohľadu freelancerov a na záver (a toto je pre môj blog najdôležitejšie) z pohľadu jednotlivcov/nepodnikateľov.

Outsourcing ako prirodzená súčasť podnikania

Tento novodobý trend dokáže výrazne zlepšiť výkon hlavných činnosti nejedného podnikania. To znamená, že firmy môžu svoje podnikanie rozvíjať podľa svojej potreby a bez veľkých investícii. Podnikom to pomáha znižovať náklady a bez problémov zvyšovať efektívnosť. Tento štýl podnikania je čoraz populárnejší a Slovensko za konkurenciou nezaostáva.

Outsourcing je proces najatia iného jednotlivca alebo spoločnosti, či už na domácom alebo medzinárodnom trhu, aby zvládol obchodné aktivity za firmu, ktorá si ho „zaplatila“. Dnes je to bežná obchodná prax. Umožňuje malým a stredným podnikom získať služby a zručnosti, ktoré by sa zvyčajne ťažko rozvíjali. Nielen z finančných dôvodov, ale aj obmedzeným množstvom pracovných síl, či kvôli kombinácii oboch dôvodov.

Najčastejšie činnosti pre outsourcing

Medzi najčastejšie „zaplatené“ služby patrí napríklad vedenie účtovníctva. Outscourcing účtovníctva má mnoho výhod. Môžete ušetriť čas a zamerať sa viac na svoje podnikanie. Ušetríte aj peniaze, pretože je to lacnejšie ako si najať účtovníka na plný úväzok. Ak máte veľký podnik, oceníte aj outscourcingové spracovanie miezd. Pri správnom výbere to môže byť lacnejší a jednoduchší spôsob, ako vyplácať svojim zamestnancom mzdy a podávať včas dane. Pri väčších firmách je často outsourcovaná aj zákaznícka podpora. Z finančného hľadiska je to samozrejme pochopiteľné. Ide to ale občas na úkor kvality (určite aj vy ste už mali takú skúsenosť, že ste mali pocit, že o firme a ich produkte viete viac ako pracovník na druhom konci linky).

Outsourcujte čokoľvek!

Outsourcingu ale v podnikaní žiadne medze nekladú, nemusia to byť “len” takéto podporné činnosti. Existujú aj firmy ktoré outsourcujú prevažnú väčšinu svojich činností a viac-menej jedinou ich pridanou hodnotou je ich značka alebo know-how. Bežné sú aj situácie keď firmy predávajúce fyzické produkty si ich nechávajú vyrobiť v Číne nejakou treťou stranou. Tiež to nie je nič mimoriadne, keď daná výrobná firma v Číne vyrába ten istý typ produktu pre viacerých predajcov po celom svete.

Ako príklad extrémneho firemného outsourcingu si môžeme určite spomenúť nemeckú firmu Flixbus, ktorá napriek tomu že je jedna z najväčších dopravných spoločností v Európe, reálne vlastní jediný autobus (nie som si istý, ale myslím si, že článok na Wikipedii nie je úplne presný, keďže kvôli licencii aspoň ten jediný autobus vlastniť musia).

Outsourcing pre freelancerov

Outsourcing samozrejme nie je doménou len veľkých firiem a korporácií, môže to byť osožné aj pre živnostníkov a rôzne iné profesie, ako napríklad právnici, architekti, marketéri, dizajnéri, atď. Dokonca by som povedal, že niekedy je pre nich outsourcing ešte dôležitejší ako pre veľké firmy, keďže nemajú svojich zamestnancov a podporné tímy ktorým by dané úlohy zverili. Často to je ale samozrejme aj otázka odbornosti, živnostník totiž nemôže a ani nemusí byť odborníkom na všetko, stačí ak sa sústredí na to čo vie najlepšie a na ostatné veci si niekoho najme.

Tieto profesie samozrejme často musia čeliť rovnakým aktivitám ako obchodné spoločnosti, napriek tomu že sú len živnostníkmi a žiadnych zamestnancov nemajú. Mám tu na mysli evidenciu účtovníctva, podávanie daňových priznaní, digitálny marketing, tvorbu webového obsahu a tak ďalej. 

Ktoré činnosti outsourcovať?

Kľúčové pre naše rozhodovanie v tomto prípade je, či sme najpovolanejším človekom na vykonanie danej úlohy. Ako jednoduchý vlastný príklad môžem uviesť digitálny marketing. Ak by som si chcel urobiť reklamnú kampaň, určite by som to neurobil sám, lebo o tejto oblasti viem veľmi málo a pravdepodobne by som sa obrátil na odborníka. Iste, za nejaký čas by som sa možno aj ja dostal na nejakú úroveň čo sa týka ovládania digitálneho marketingu, ale asi by to nebolo najrozumnejšie využitie môjho času, môjho potenciálu a mojej expertízy.

Tento príklad ale môžeme aj otočiť: niekedy sme “prekvalifikovaní” na isté úlohy. Ak si za naše vysoko špecializované služby účtujeme vysoké sumy, asi nemá zmysel, aby sme sami vykonávali činnosti, ktoré zvládne aj sekretárka. Že nemáte sekretárku? Za pár eur na hodinu si jednu virtuálnu môžete najať aj z druhého konca sveta. V nasledujúcom článku ukážeme prehľad najznámejších platforiem.

Využitie outsourcingu samozrejme nemusí byť lacnou záležitosťou. Dôležité je ale položiť si dve zásadné otázky, aby sme sa presvedčili o tom, či je pre nás táto voľba relevantná:

  • Na koľko ma vykonanie činností celkovo vyjde? Dokázal by som za ten čas zarobiť viac?

Ak je odpoveď áno, pravdepodobne ten outsourcing má zmysel. Dajme jednoduchý príklad: keď napríklad tvorím webstránky a za tri hodiny som schopný vytvorením jednej stránky zarobiť napríklad 200 eur, je asi blbosť nevyplatiť 20-30 eur za upratanie celého bytu. Iba že by sme radi upratovali 🙂

  • Mám schopnosti a vedomosti vykonať danú úlohu naozaj kvalitne?

Ak odpoveď je nie, je dobrý nápad niekoho si nájsť, aj keď to bude drahšie ako využitie vlastného času. V niektorých prípadoch nemá zmysel šetriť, ak to napríklad môže negatívne ovplyvniť kvalitu našej služby. 

Dobrou správou je, že pre túto skupinu ľudí existuje celý rad platforiem, kde si môžu kúpiť služby, ktoré potrebujú. Ich prehľad prinesiem v nasledujúcom článku.

Outsourcing pre “neprofesionálov”

Na prvé počutie môže znieť outsourcing pre nepodnikateľov až bizarne. Veď ktoré aktivity by sme už outsourcovali keď vlastne nepodnikáme? Odpoveď je rovnaká ako v prípade podnikateľov: hociktoré činnosti, ktoré nie sú našimi prioritami, v ktorých nie sme najlepší alebo na ktoré nám nezostáva dostatok času. Niekoľko banálnych príkladov:

  • Starostlivosť o domácnosť (upratovanie, varenie, žehlenie, nákupy)
  • Starostlivosť o rodinných príslušníkov (starších alebo chorých rodinných členov, stráženie detí) 
  • Starostlivosť o auto (servis, prezúvanie pneumatík)
  • Rôznorodé administratívne práce (daňové priznania, úvery, investície)
  • Organizácia rôznych rôznych podujatí (napríklad narodeninových a rodinných osláv)

Či to má zmysel a či sa to oplatí? Všetko samozrejme závisí od individuálnej (rodinnej, finančnej) situácie. Ak som napríklad vyťažený v práci, veľa cestujem a trávim málo času so svojou rodinou, tak asi nemá zmysel kosiť trávnik osobne a stráviť tých pár hodín so svojimi deťmi má pre mňa oveľa väčšiu hodnotu ako cena za kosenie trávnika. 

Záver

Outsourcing sa teší stále väčšej a väčšej obľube. Pasívne podnikanie je v kurze: každý by chcel podnikať a zarábať tak, že do riadenia svojho biznisu je zapojený len limitovane, lebo všetko je automatizované a outsourcované. 

Na druhej strane, väčšie firmy siahnu po outsourcingu ak sa naozaj chcú sústrediť na svoje kľúčové aktivity. Zaplatenie faktúry za isté služby bude koniec koncov určite lacnejšie a jednoduchšie, ako najímanie, trénovanie a manažovanie odborníkov, ktorých expertíza s hlavnou činnosťou podniku nemá nič spoločné.

Ako som v tomto článku ukázal: outsourcing môže byť naozaj pre každého. Dôležité je ale zodpovedať pár kľúčových otázok, aby sme sa uistili, že outsourcované činnosti nám skutočne pomáhajú a slúžia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *