Novoročné predsavzatia – ako uspieť?

Nový rok je opäť pred dverami a určite už mnohí z nás majú svoje novoročné predsavzatia vymyslené. Niektorí to asi nechajú na prvé dni nového roku, ďalší si už ani nerobia ilúzie, keďže sa im doteraz nikdy nepodarilo premeniť tie predsavzatia  na skutočnosť. A menšina novoročné sľuby vôbec nepotrebuje, keďže ciele si stanovuje nezávisle od kalendára. Cieľom dnešného môjho článku je poskytnúť dva jednoduché tipy na úspešnejšie zvládnutie príchodu nového roka, aspoň čo sa teda týka tých predsavzatí.

Štatistika

Podľa jedného amerického prieskumu až 80% Američanov vzdá svoj novoročný sľub pred druhým týždňom februára. Z tohoto nám môže byť jasné že zo zvyšných 20% len mizivé percento ľudí bude so svojím predsavzatím v konečnom dôsledku úspešné. Môžeme argumentovať, že toto sú čísla z Ameriky a naše by boli určite iné. Priznám sa, ja som si myslel že tie slovenské čísla budú približne rovnaké, ale výsledky domácich prieskumov ma vlastne celkom prekvapili.

Podľa jedného z nich cca tretina Slovákov si dáva novoročné predsavzatia, väčšinou v očakávaných oblastiach ako financie a zdravie. Zaujímavejšia je ale úspešnosť respondentov v splnení sľubov: 25% respondentov svoj sľub nedotiahla do úspešného konca, ďalších 50% iba čiastočne. Ak chcem byť striktný, toto je už takmer 80% nesplnených predsavzatí (ak berieme čiastočne splnené za nesplnené), čo sa začína podobať americkým výsledkom, aj keď je pravda, že tam šokujúce bolo práve to, že 80% ľudí je neúspešných už po prvých týždňoch roka.

Ďalší, veľmi čerstvý prieskum však hovorí o tom, že viac ako polovica respondentov (vzorka bola 500 ľudí) svoj sľub nedodrží, štvrtine to vydrží len niekoľko dní. Z toho teda môžeme usúdiť že takmer polovici predsavzatia vydržia. Posledný prieskum hovorí, že Slováci sú ešte úspešnejší. Z neho totiž vyplýva že dve tretiny Slovákov vydržia svoje predsavzatie plniť po celý rok.

Účelom môjho článku nie je predstaviť rôzne štatistiky, ale poukázať na to, že spniť novoročné predsavzatie vôbec nie je samozrejmá záležitosť.

Dôvody neúspechu

Dôvodov je samozrejme niekoľko, ktoré môžu byť veľmi individuálne. Ja sa chcem sústrediť len na tie, ktoré sú podľa môjho názoru najčastejšie a najvýraznejšie, aj z hľadiska mojich tipov v druhej polovici článku:

  • Priveľké predsavzatia – môžu to byť priveľké zmeny, kde človek pociťuje príliš veľkú medzeru medzi aktuálnym a želaným stavom,  ktorá nás potom oveľa ľahšie odradí
  • Nedostatočná motivácia – predsavzatie musí byť podporené dostatočne silným motívom. Prvým krokom by preto malo byť vyjasnenie toho, prečo vlastne chceme daný cieľ splniť a želaný výsledok dosiahnuť

Ako byť úspešný?

Pôvodne som chcel rozpísať niekoľko odporúčaní ako byť v tomto procese úspešný, ale nakoniec som sa rozhodol  len pre dve. Kľúčovou myšlienkou môjho blogu a celkovo produktivity je sústrediť sa na aktivity s najväčšou pridanou hodnotou. Preto teda namiesto tuctu tipov pre novoročné predsavzatia tu sú moje dva najdôležitejšie :

1. Sústreďte sa na proces a nie na výsledok

Ciele ako „chcem schudnúť 10 kíl“,“chcem si ušetriť 5000 eur“ síce znejú pekne a „okrúhlo“, po krátkom čase a príliš pomalom postupe ale môžu byť kontraproduktívne. Keď nebudeme vidieť dostatočný pokrok pri dosahovaní nášho cieľa, motivácia pokračovať nás ľahšie opustí. Namiesto konkrétnych výsledkov skusme premeniť náš cieľ na návyk a opýtajme sa sám seba čo potrebujeme na to aby sme náš pôvodný cieľ dosiahli. Rozoberieme si to na prvom príklade.

Chcem schudnúť 10 kíl

Čo k tomu potrebujem? Základné možnosti:

  • Jesť zdravšie
  • Často sa hýbať

Tieto sú už aktivity, ktoré sú vhodnejšou verziou na novoročný sľub, ale dá sa to ďalej konkretizovať, ako napríklad:

  • Vypiť 10 pohárov vody denne
  • Jesť viac ovocia
  • Jesť menej vyprážaných jedál
  • Začať deň rannou rozvičkou
  • Denne behať
2. Začnite v malom

Tento môj druhý tip úzko súvisí s tým prvým. Pre úspech je kľúčové aby sme si vybudovali návyk potrebný na dosiahnutie cieľa. A na úspešné vybudovanie návyku je lepšie ak si svoju prácu uľahčíme. Aký čas je potrebný na vybudovanie návyku? V tom sa zdroje rôznia. Niekde sa hovorí o 21 dňoch, inde o 66 dňoch, ale presné číslo asi ani neexistuje, ale ani nie je to extrémne dôležité. Tieto štúdie aj to ukázali, že ľahšie návyky sa ukotvia rýchlejšie ako tie náročnejšie. Toto je vlastne celá pointa môjho druhého odporúčania.

Našou hlavnou úlohou je teda „prežiť“ toto prvé obdobie. A na to potrebujeme ľahký cieľ. Vráťme sa k nášmu príkladu a skúsme premeniť už identifikované aktivity na vhodné „malé začiatky“:

  • Vypiť denne 10 pohárov vody – dať si veľký pohár vody hneď po zobudení
  • Jesť viac ovocia – zjesť jeden kus ovocia každý deň
  • Jesť menej vyprážaných jedál – dať si hranolky raz týždenne
  • Začať deň rannou rozcvičkou – civičiť 2 minútý každý deň
  • Denne behať – absolvovať jeden beh každý týždeň

Tieto návyky nám želaný výsledok pravdepodobne neprinesú, ale to ani nie je ich účelom. Našim cieľom je ukotviť si návyk, na ktorom môžeme v budúcnosti stavať. A k tomu potrebujeme nejakú aktivitu, ktorá nie je náročná, ktorá nás po pár dňoch neomrzi, ktorá nebude príliš veľkým sústom na ceste k vytúženému úspechu. Ak už danú aktivitu robíme automaticky, môžeme si „dávky“ navýšiť a už to bude oveľa menej bolieť. Takýmto spôsobom môžeme mať za rok aj 5-10 na seba nadväzujúcich cieľov, a verte ze tie „upgradeovane“ už prinesú aj ten pôvodne želaný výsledok. Možno nie hneď, možno nie za rok. Oveľa dôležitejšie je ale vybudovať si ten „zdravý“ návyk, ktorý s nami ostane oveľa dlhšie a bude nám prinášať výsledky dlhodobo.

Záver

Som presvedčený, že pomocou týchto dvoch tipov by väčšina novoročných sľubov bola dosiahnuteľných.

Ale aby som si trochu aj protirečil, najdôležitejšie ani nie je splniť ten cieľ, oveľa dôležitejšie je mat cieľ. Účelom cieľov je totiž usmerniť  nás v každodennom živote, pri bežných rozhodnutiach. Ak mám cieľ ušetriť istú sumu a myslím to vážne, tak ten cieľ mi uľahčí rozhodovanie o tom či si kúpiť v poradí 23. košeľu, kabelku, topánky, alebo si radšej tie peniaze odložiť.

Preto teda každému odporúčam, aby si ten novoročný (alebo akýkoľvek) cieľ dal v nejakej oblasti a pomohol si tým v dennodennom dodržiavaní životných priorít.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *